Skip to main content
x

محور پژوهش

محیط زیست

دانشکده / پژوهشکده

دانشکده مهندسي مکانيک

عنوان

کاهش ميزان آلايندگي خروجي خودرو سواري در زمان راه‌اندازي سرد
کاهش میزان آلایندگی خروجی خودرو سواری در زمان راه‌اندازی سرد
محور پژوهش
محیط زیست
پژوهشکده/دانشکده
مهندسی مکانیک
حوزه پژوهش
پایش آلودگی‌های محیط (آب، خاک و هوا) و راه‌های کنترل کاهش آنها
عنوان
کاهش میزان آلایندگی خروجی خودرو سواری در زمان راه‌اندازی سرد هدف از اجرای پژوهش، کاربردها، مزیت‌ها و ضرورت انجام پروژه: در چند دهه اخیر، استفاده وسایل نقلیه شخصی افزایش یافته است که علاوه بر افزایش مصرف سوخت، سبب تولید گازها و آلاینده های سمی شده است. متاسفانه استفاده گسترده از خودروهای شخصی منجر به افزایش سطح آلاینده‌های محیطی گشته است که در مناطق پر ازدحام شهری، این حدود فراتر از محدوده مجاز برای سلامتی انسان است. این آلاینده ها از جمله منابع اصلی در ایجاد بیماریهای ریوی و سرطان هستند. بر اساس سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران در سال ۹۶، خودروهای سواری به‌تنهایی سهم ۱۴ درصدی در تولید ذرات معلق شهر تهران را دارند. گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروهای سواری بنزینی تاثیر مستقیمی بر تولید ذرات معلق ثانویه دارند که در جو شکل می‌گیرند. سهم خودروهای سواری بنزینی در تولید گازهای آلاینده شهر تهران نیز در حدود ۳۸ درصد است که نشان می‌دهد خودروهای سواری بنزینی از مهم‌ترین منابع آلاینده شهر تهران هستند. تبدیل ترکیبات مضرگازهای خروجی از موتور به ترکیبات غیر مضر و سالم مهمترین وظیفه پس‌پالایشگر(کاتالیست) است. پس‌پالایشگر در دمایی بیش از 400 درجه سانتیگراد قابلیت تبدیل بیشتر از 90% ترکیبات مضر را داراست. پس‌پالایشگرهای سالم معمولا بیش از 90 درصد آلاینده های شیمیایی موجود در گازهای خروجی را به گازهای سالم و غیرمضر تبدیل می‌کنند. این قطعه در زمان راه‌اندازی خودرو به دلیل سرد بودن قابلیت تبدیل گازهای آلاینده را نداشته و غالب آلایندگی خودرو در زمان راه‌اندازی سرد خودرو اتفاق می‌افتد. با اجرای این طرح، خودروسازان با هزینه کمتری موفق به اخذ استانده اروپا5 خواهند شد. شایان ذکر است کاهش هزینه‌ها در ارزان سازی پس‌پالایشگر و نگاشت موتور در این طرح، تغییرات کوچک اعمالی در قوای محرکه و خودرو را جبران خواهد نمود. در شرایط تحریم ظالمانه، تامین پس پالایشگر و میزان پوشش آن با فلزات گرانبها(PGM) یکی از مهمترین دغدغه‌های قطعه‌سازان کشور است. شایان ذکر است که خودروسازان داخلی با اجرای این طرح به راحتی استانده اروپا 5 را با سطح دانش فنی موجود در قطعه‌سازی اخذ خواهند نمود و نیازمندی‌های نگاشتی و فناوری قطعه‌ای که همواره با وابستگی همراه است، برطرف خواهد شد. کارفرمای بالفعل این طرح مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو است. مشتریان بالقوه تمامی خودروسازان داخلی و بین‌المللی می‌باشند. گزارش و شرح زیرساخت‌ها، فعالیت‌ها، و دستاوردها این طرح با همکاری بنیاد ملی نخبگان و شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو در حال انجام است و بستر آزمایشگاهی آن در
پژوهشکده/دانشکده
مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان در حال راه‌اندازی است. پیش بینی‌میشود در سه ماهه اول 1400 نتایج عملی این طرح با همکاری خودروسازان در یک نمونه خودرو سواری پیاده سازی گردد. تصاویر و محتوای گرافیکی مرتبط: شرح محتوای طرح در لینک زیر قرار دارد: https://iutbox.iut.ac.ir/index.php/s/2NdjrtM5RDE2Bs4


تصاویر پروژه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی