Skip to main content
x

محور پژوهش

ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته

دانشکده / پژوهشکده

دانشکده مهندسي مکانيک

عنوان

طراحي و ساخت خودرو با درايو هيدرواستاتيک (از خودروهاي حمل کشتي تا خودروهاي بيش فشرده شهري)
طراحی و ساخت خودرو با درایو هیدرواستاتیک (از خودروهای حمل کشتی تا خودروهای بیش فشرده شهری)
محور پژوهش
ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته
پژوهشکده/دانشکده
مهندسی مکانیک
حوزه پژوهش
سامانه‌ها، تجهیزات و عملگرهای پیشرفته هیدرولیکی و پنوماتیکی
عنوان
طراحی و ساخت خودرو با درایو هیدرواستاتیک (از خودروهای حمل کشتی تا خودروهای بیش فشرده شهری) هدف از اجرای پژوهش، کاربردها، مزیت‌ها و ضرورت انجام پروژه: دستیابی کشور به فناوری پیشرفته خودروهای با درایو هیدرواستاتیک این خودورها در جاهایی که نیروی کشش بسیاربالا و سرعت بسیار پایین (اصطلاحا حرکت اینچ به اینچ) نیاز است کاربرد دارند. تحقیقات از سال 84 در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شده است. در دو حوزه زیر پروژه های مهمی به انجام رسیده و در حال انجام است طراحی و ساخت جرثقیلهای حمل شناور با ظرفیت 300، 500 و 800 تن طراحی و ساخت جاروبهای خیابانی فشرده و بیش فشرده گزارش و شرح زیرساخت‌ها، فعالیت‌ها، و دستاوردها با راه اندازی آزمایشگاه هیدرولیک و نیوماتیک در دانشکده مهندسی مکانیک زیرساخت اولیه فعالیت در این حوزه مهیا شد. هر چند هنوز این آزمایشگاه تا رسیدن به شرایط ایدال فاصله قابل توجهی دارد اما با وجود اعضای هیات علمی این دانشکده اولین پروژه تحت عنوان طراحی جاروب خیابانی فشرده در سال 85 از بخش خصوصی اخد و در مدت 2 سال طرح با موفقیت در صنعت مربوطه دفاع شد. اهمیت این جاروب به آن است که اولین خودروی هیدرواستاتیک طراحی شده در دانشگاه صنعتی اصفهان است. در سال 91 صنعت دیگری درخواست طراحی یک دستگاه جرثقیلهای حمل شناور با ظرفیت حمل شناورها تا وزن 300 تن را داد که پروژه با موفقیت در سال 93 تحویل و ساخت آن نیز طی پروژه نظارت بر ساخت با همان صنعت منعقد و در سال 96 اولین جرثقیلهای حمل شناور (MBH-Mobile boat hoist) ساخت کشور متولد شد. این دستگاه دارای 160 تن وزن، سیستم کنترل مخابراتی، 4 کیلومتر لوله هیدرولیک و مداری پیشرفته با نزدیک به 200 شیر هیدرولیکی است که میتواند شناورهای تا 300 تن را از دریا خارج و جهت تعمیر در هر نقطه ای مستقر کند. سازه پیشرفته این دستگاه دارای 2 اختراعی است. خودروی فوق سنگین این دستگاه دارای 4 مود حرکتی با قابلیت مانور بسیار بالاست. موفقیت این پروژه به حدی بود که بلافاصله صنعت مربوطه تقاضای طراحی یک دستگاه جرثقیلهای حمل شناور با ظرفیت حمل 800 تن را داد و یک سال بعد نیز قرارداد طراحی سومین دستگاه به ظرفیت 500 تن به
پژوهشکده/دانشکده
مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان داده شد. این طرحها حاصل کار تیمی 12 عضو هیات علمی و بیش از 40 محقق و دانشجو از دانشکده های مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و مهندسی برق است. در سال 99 نیز مجددا همان بخش خصوصی که سال 84 تقاضای طراحی جاروی خیابانی فشرده را اسال کرده بود طی قراردادی متقاضی طراحی جاروی خیابانی بیش فشرده شده است. امید است این طرح نیز تا سال 1400 تحویل کارفرما شود. تصاویر و محتوای گرافیکی مرتبط: خوودروی غولپیکر با درایو هیدرواستاتیک با نام جرثقیل حمل شناور 300 تن (طراحی و ساخت کامل)


نمایی از آنچه از خوودروی غولپیکر با درایو هیدرواستاتیک (با نام جرثقیل متحرک 800 تن) مورد انتظار است: (طراحی در مراحل نهایی)


نمایی از آنچه از طرح جاروب بیش فشرده با درایوهیدرواستاتیک مورد انتظار است


تصاویر پروژه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی