Skip to main content
x

محور پژوهش

محیط زیست

دانشکده / پژوهشکده

دانشکده منابع طبیعی

عنوان

تحلیل ریسک و مدل‌سازی پدیده‌های حدی- سیل و خشکسالی
تحلیل ریسک و مدل‌سازی پدیده‌های حدی- سیل و خشکسالی
محور پژوهش
محیط زیست
پژوهشکده/دانشکده
منابع طبیعی
حوزه پژوهش
منابع آب و تغییر اقلیم تحلیل ریسک و مدل‌سازی پدیده‌های حدی (سیل- خشکسالی- رگبار- یخبندان- امواج گرمایی- آتش‌سوزی- طوفان‌های گردوغبار- بیابان‌زایی)
عنوان
تحلیل ریسک و مدل‌سازی پدیده‌های حدی- سیل و خشکسالی
هدف از اجرای پژوهش، کاربردها، مزیت‌ها و ضرورت انجام پروژه
: خشکسالی و سیل دو پدیده حدی هستند که کشورما را همواره تحت تاثیر قرار می‌دهند و خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی ایجاد می‌کنند. افزایش شدت سیل و خشکسالی در کشور می‌تواند به تشدید این خسارت‌ها کمک کند. بنابراین تحلیل روند خشکسالی و سیل به منظور برنامه‌ریزی در آینده در مناطق مختلف کشور که تحت تاثیر سیل و خشکسالی هستند بسیار ضرورت دارد. گزارش و شرح زیرساخت‌ها، فعالیت‌ها، و دستاوردها در تحقیقات انجام شده روند سیل و خشکسالی در کشور بررسی شد. نتایج تحلیل روند نشان داد دبی سیل در کشور به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. این افزایش بسیار بیشتر از شدت خشکسالی و برای برنامه‌ریزی بسیار اهمیت دارد. نتایج تحقیق نشان داد در دو ناحیه شمال و غرب کشور روند افزایش سیل به طرز خطرناکی رو به افزایش است. خشکسالی نیز در اغلب مناطق کشور دارای روند افزایشی است. آینده پژوهی و افق‌های پیش رو تغییرات اقلیمی و اثر فعالیت انسانی بر روند وقوع و بزرگی سیل و خشکسالی‌ها در کشور تاثیر شدید دارد. به منطور مدیریت سیل و خشکسالی در آینده می‌بایست ابتدا مطالعاتی در زمینه مناطق تحت ریسک سیل و خشکسالی صورت گیرد. مطالعه روند و تحلیل احتمال وقوع رگبارهای شدید با تداوم کم و سیل و خشکسالی در شرایط تغییر اقلیم از اولویت‌های مطالعه سیل و خشکسالی (اعم از خشکسالی هواشناسی، هیدرولوژیک و کشاورزی) در آینده است. تحلیل ریسک ناایستای سیل و خشکسالی می‌بایست در برنامه‌های مدیریرت بلایای طبیعی در کشور قرار گیرد. همچنین لازم است مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها به سمت استفاده از شاخص‌های جدید و چند متغیره و چند مقیاسه حرکت کنند تا بتوان ابعاد اثرات رگبارهای شدید، سیل و خشکسالی را در آینده پیش‌بینی و مدیریت کرد. همچنین توسعه مدل‌های پیش‌بینی و هشدار خشکسالی و سیل باید در مطالعات آینده مد نظر قرار بگیرد. تصاویر و محتوای گرافیکی مرتبط:





Modarres, R., Sarhadi, A., and Burn, DH. 2016. Changes of extreme drought and flood events in Iran. Global and Planetary Change, 144, 67-81

تصاویر پروژه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی