Skip to main content
x

محور پژوهش

رادار، مراقبت پرواز، صنایع دفاعی و صنایع هوائی

دانشکده / پژوهشکده

دانشکده مهندسي مکانيک

عنوان

بررسي شبه استاتيک مسير حرکت صندلي پرتاب- نجات خلبان هواپيما در شرايط پرواز کروز
بررسی شبه استاتیک مسیر حرکت صندلی پرتاب- نجات خلبان هواپیما در شرایط پرواز کروز
محور پژوهش
رادار، مراقبت پرواز، صنایع دفاعی و صنایع هوائی
پژوهشکده/دانشکده
مهندسی مکانیک
حوزه پژوهش
آیرودینامیک عددی
عنوان
بررسی شبه استاتیک مسیر حرکت صندلی پرتاب- نجات خلبان هواپیما در شرایط پرواز کروز هدف از اجرای پژوهش، کاربردها، مزیت‌ها و ضرورت انجام پروژه: هدف و کاربرد: با توجه به اینکه ارزش واقعی یک خلبان هواپیما از لحاظ اقتصادی کمتر از ارزش اقتصادی هواپیما نیست، طراحی دقیق صندلی پرتاب بگونه ای که نجات جان خلبان را بدور از آسیبهای جدی تضمین کند، از اهمیت بسیار بالائی برخوردار میباشد. یکی از پارامترهای مهم در طراحی صندلی پرتاب، پیش بینی دقیق مسیر حرکت صندلی پس از پرتاب میباشد. علاوه بر این، محاسبه شتابهای وارده به خلبان در هر نقطه از مسیر حرکت نقش بسزائی در طراحی ایمن آن دارد. مزیت و ضرورت: نجات جان خلبان در مواقع اضطراری از اهمیت بالائی برخوردار میباشد. از اینرو، طراحان صندلی پرتاب-نجات خلبان میبایستی طراحی خود را مورد ارزیابی دقیق قرار دهند. از طرف دیگر، انجام آزمونهای تجربی در شرایط پروازی بسیار پر هزینه میباشد. در روند پروسه طراحی معمولاً اصلاحات زیادی تا رسیدن به یک طراحی مناسب مورد نیاز است که هزینه های انجام آزمونهای تجربی را بطور قابل توجهی افزایش میدهد. لذا، تحلیل دقیق مسیر حرکت صندلی و آنالیز شتابهای وارد بر صندلی و خلبان میتواند طراح را در طراحی بهتر صندلی کمک نماید و یا اینکه عملکرد صندلی طراحی شده را مورد ارزیابی قرار دهد. بنابراین، دسترسی به یک برنامه شبیه سازی عددی با سرعت حل بالا به طراح کمک خواهد کرد تا با صرف هزینه کمتر و با سرعت بیشتر به یک طراحی مناسب دست یابد و یا اینکه طراحیهای خود را مورد ارزیابی دقیق و سریع قرار دهد. گزارش و شرح زیرساخت‌ها، فعالیت‌ها، و دستاوردها این پژوهش طی قراردادی فیمابین دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت هسا انجام شد. در این پروژه پس از مدلسازی عددی صندلی نجات به همراه خلبان تمامی نیروهای آیرودینامیکی وارده در موقعیتهای مختلف استخراج شده و سپس با توسعه یک کد شبیه سازی 6 درجه آزادی پیش بینی مسیر حرکت آن پس از پرتاب صورت گرفته است. در نهایت، نتایج این مدلسازی در حالت واقعی با نتایج تست زمینی و پروازی مقایسه و صحه گذاری شده است. تصاویر و محتوای گرافیکی مرتبط تصویری از موقعیت صندلی مدل شده بهمراه میدان جریان اطراف آن در لحظات مختلف پس از اجکت





t=0.06s t=0.03s





t=0.12s t=0.09s





t=0.17s t=0.15s

تصاویر پروژه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی