مترو، تراموا، قطارهای سریع السیر و منوریل محور پژوهش حمل و نقل
دانشکده/پژوهشکده
مهندسی مکانیک
حوزه پژوهش
مترو، تراموا و قطارهای سریع السیر
عنوان
بررسی و تایید مدارک فنی پروژه سوزن منوریل شهر قم هدف از اجرای پژوهش، کاربردها، مزیتها و ضرورت انجام پروژه: تشریح پروژه: پروژهی منوریل قم به عنوان اولین خط مونوریل کشور محسوب میشود که با هدف توسعهی سیستمهای مدرن حمل و نقل شهری مورد اجرا قرار گرفت. شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان مپنا به عنوان مجری دو نوع سوزن بندبند مونوریل انتخاب شد، طراحی اولیه سوزن منوریل در مپنا انجام گرفت و بررسی و تایید مدارک فنی پروژه سوزن منوریل در دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسید. در این پروژه به علت گستردگی حوزه؛ همکارانی از دانشکدههای مهندسی مکانیک، برق و مواد همکاری داشتند. تغییر مسیر در خطوط منوریل توسط یک پل متحرک به نام سوزن منوریل انجام میشود. مکانیزمهای متعددی تاکنون برای سوزن معرفی شده که مدل بندبند (modular) از جمله کارآمندترین روشها ارزیابی شده است. سوزنهای بندبند با توجه به مأموریت تغییر مسیر، دارای انواع مختلفی هستند که در این پروژه؛ سوزن 1:2 منوریل مورد استفاده قرار گرفته است. در سوزن بندبند نیروی مورد نیاز برای حرکت مجموعه تیرها توسط یک سیستم محرک متشکل از موتور و چند گیربکس فراهم میشود. سوزن در وضعیت مستقیم یا منحنی به کمک مکانیزم قفل، در محل خود ثابت میگردد. سوزن در حالت مستقیم سوزن در حالت منحنی (تغییر خط)
بخشهای اصلی سوزن مونوریل عبارتند از: الف- سازه؛ شامل تیرها و ارابهها با وظیفه تحمل نیروهای حاصل از عبور قطار ب- سیستم محرک؛ شامل موتور و گیربکسها با وظیفه جابهجایی سازه ج- سیسستم قفل؛ شامل سازه و عملگر با وظیفه تثبیت موقعیت سازه د- سیستم کنترل؛ شامل حسگرها، کنترلر و عمل کنندهها با وظیفه هماهنگی با مرکز کنترل نظارت و کنترل بر بهرهبرداری سوزن اهداف طرح: بررسی صحت محاسبات و تایید مدارک فنی پروژه "سوزن 1:2 منوریل" مطابق مشخصات فنی در بخشهای مختلف طراحی مکانیکی، برق و الکترونیک و مواد شامل مدارک فنی طراحی پایه، طراحی تفصیلی، نقشههای ساخت و مونتاژ، دستورالعملهای طراحی و مدارک مشخصات فنی گزارش و شرح زیرساختها، فعالیتها، و دستاوردها روش تحقیق: تطابق طرح با آییننامهها و استانداردهای طراحی؛ تحلیلهای استاتیکی، دینامیکی و خستگی سازه فعالیتها: بررسی متدولوژی طراحی استفاده شده در پروژه، بررسی طراحی سازههای باربر شامل تعیین بارگذاری، طراحی و تحلیل تنش، طراحی خستگی، تحلیل های پایداری و ارتعاشی سازه، تایید طراحی مکانیزمها و اجزاء شامل تحلیلهای سینماتیک، دینامیک و طراحی اجزای ماشین، بررسی روش تحلیلهای اجزای محدود استفاده شده و بهینه سازی تحلیلها و نتایج آنها، بررسی مکانیزم های طراحی شده شامل مکانیزم های حرکتی و قفل کننده دستاوردهای طرح: تهیه دستورالعملهای طراحی و نقشههای ساخت سوزن منوریل، فراهم شدن امکان ساخت سوزن منوریل به منظور تغییر خطوط ریلی تصاویر و محتوای گرافیکی مرتبط: خط مونوریل اجرا شده در شهر قم