طراحی و ساخت اولین اتوبوس هیبرید الکتریک کشورهای اسلامی
محور پژوهش
ماشینآلات و تجهیزات پیشرفته
پژوهشکده/دانشکده
مهندسی مکانیک
حوزه پژوهش
خودروهای برقی و هیبرید
عنوان
طراحی و ساخت اولین اتوبوس هیبرید الکتریک کشورهای اسلامی هدف از اجرای پژوهش، کاربردها، مزیتها و ضرورت انجام پروژه: کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و وابستگی کمتر به سوختهای فسیلی، استفاده از خودروها نسل جدید را مطرح کرده است. به دلایل زیر میتوان گفت که خودروهای هیبرید الکتریک عملی ترین راه جهت رسیدن به مصرف سوخت و آلایندگی بمراتب کمتر م یباشند: استفاده از موتورهای احتراق داخلی کوچکتر کارکرد موتورهای احتراقی در نواحی با بازده بالا استفاده از سیستم بازیاب انرژی ترمزی برای شارژ باتری ها هدف از این پروژه پیادهسازی سیستم انتقال قدرت هیبرید سری بر روی یک اتوبوس درون شهری ساخت داخل است. با توجه به نیاز کشور به بوم یسازی فناوری خودروی هیبرید و اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی، از اوایل سال 1384 پروژه طراحی و ساخت اتوبوس هیبرید الکتریکی آغاز گردید. گزارش و شرح زیرساختها، فعالیتها، و دستاوردها شماتیک ساختار طراحی شده در شکل زیر مشاهده می شود.
دو موتور الکتریکی به همراه یک گیربکس کوپلینگ توان حرکتی اتوبوس را ایجاد میکنند. تامین انرژی الکتریکی این موتورها توسط مجموعن باتری پک لیتیومی و مجموعه موتور احتراقی-ژنراتور تامین میشود. موتور احتراقی O904 دیزلی استفاده شده که نسبت به موتور O457 اصلی آن 50% حجم کوچکتر و 40% وزن کمتر دارد. مجموعه توان کمکی رانش تمام تجهیزات جانبی اتوبوس را به عهده دارد. تمامی این تجهیزات توسط ارتباط CAN توسط کنترلر مرکزی هدایت میشوند. این پروژه جایزه 26 دوره خوارزمی (1391) و همچنین جایزه COMSTAT را از آن خود کرده است. قوای محرکه طراحی شده بر روی اتوبوس O457 ایرانخودرو دیزل نصب و تست شد. از دستاوردهای این طرح 30% کاهش مصرف سوخت و 50% کاهش میانگین آلایندههای هوا است. نمونه اول در اسفند 1389 در نمایشگاه علم تا عمل توسط مقام معظم رهبری رونمایی شد. نمونه دوم اتوبوس هیبرید الکتریک (نمونه نیمه صنعتی) در سال1394 طراحی و ساخته شد. تصاویر و محتوای گرافیکی مرتبط: اولین اتوبوس هیبرید الکتریک کشورهای اسلامی